När programmering är din passion
info@techco.se
079-073 1234

, ett enmans IT konsultbolag för dig som behöver en utvecklare som älskar vad han gör och har en stolthet i vad han skapar.

Jan Johansson är en senior fullstack-utvecklare med fokus på Backend .NET. Han har över 10 års erfarenhet sedan han lämnade universitetet men har kodat sedan 2001.

Om du vill ha en utvecklare där kodande inte är ett jobb utan en livsstil, då är han din grabb.

Tekniker

C#,.NET CORE,.NET,XML,MVC,WebAPI,REST,SOAP,OpenApi,Swagger,ADO.NET,Dapper,Entity frameworks,Dependency Injection,Microservices,BFF,Hexagon,Azure,ServicebusAWS,SQS,RabbitMQ,IBM MQ,Kafka,S3,Docker,K8S,JavaScript,HTML,CSS,ASP.NET,PHP,Bootstrap,Webforms m.fl.

Databaser

MsSQL,MySQL,Aurora,Redis,DynamoDB,Casandra,MongoDbmf.l

Verktyg

Kibana,Splunk,Jira,Github,Gitlab,TeamCity,Octopus,Azure DevOps,Jenkins,Visual Studio,Visual Studio Code,Postman,SQL management studio,DBeaver

Metodiker

Srum,Kanban,Agile,Agile Release Trains (ART),Spotify Agile Model,vattenfall

Läs mer

Tech Lead Developer 2022 -
Backend Developer 2021 -

SEB är en av de största bankerna i Norden med över 4 miljoner private kunder och 400 000 affärskunder.

Den svenska bankväsendet går just nu igenom den största IT infrastrukturstransformeringen på 30 år. De gamla Mainframe kobolt-systemen behöver bytas ut till nya moderna system som kan hantera direkt betalningar och nya standarder för banktransaktioner.

Jag jobbar med "Payment Management Reporting"-systemet. Detta är ett centralt system som i framtiden kommer hantera alla betalningar som går igenom SEB. Medan flera andra system hanterar integrationen till andra banker eller flöden, så rapporterar alla system till oss. Vi lagrar betalningarna, håller reda på dess status samt rapporterar vidare till vem än som är i behov av informationen.

Vi är en "one stop shop" när en app eller service behöver veta den aktuella statusen för en betalning eller hantera den, t.ex. avbryta transaktion, reparera den eller liknande. Detta eftersom det är vi som vet den aktuella statusen samt vilket under system den just nu befinner sig i.

Några av de största utmaningarna med uppdraget är hastighet och skalbarhet, så som vid löning då miljontals transaktioner behöver bearbetas under en kort tidsperiod. Stabilitet, redundans är ett måste, inte en enda transaktion får gå förlorat och en fail over och recovery plan är nyckeln.

Några av teknologierna vi använder är: Senaste .NET versionerna (Microsoft har tagit bort core från namnet i de senaste versionerna) i en MicroService arkitektur med flera typer av meddelandeköer så som RabbitMQ, IBM MQ, Kafka. Vi använder Swagger, OpenApi, YML, REST, MsSql, xunit, Splunk, K8S, Docker, AzureDevOps och mycket mer. Kvalitet och säkerhet är nyckeln, testning är en naturlig och viktig del av utvecklingsarbetet.

Läs mer

Backend Developer 2018 - 2021

Sinch ett snabbväxande telekommunikation och Saas-företag. Mitt team utvecklade ett Video och Voice chat SDK

Om du vill ha video eller voice Real Time Communication (RTC) funktionalitet i din app (tänk Skype, Messenger eller annan app där du kan ringa dina vänner och antingen göra video eller röstsamtal). Allt du behöver göra är att dra in vårt SDK och låta oss ta hand om allt annat. Du kan till och med göra data/IP samtal till/från din app till/från vanliga telefonnätet.

Under mitt uppdrag byggde vi om hela backend applikationen. Målet var att göra den mer skalbar samt migrera från OnPrem till docker containers körandes i AWS.

Eftersom latency/ping tid är ett stort problem när man jobbar med video/voice kommunikation så spelar placeringen av dina servrar roll. När flera av de största globala teknik-giganterna är dina kunder så måste man kunna erbjuda access points över hela världen. Det är därför valet att köra tjänsterna i docker utspridda i AWS datacenter över hela världen är ett naturligt val.

Men att ha containers körandes utsprida runt hela världen skapar sina egna utmaningar. Till exempel hur ser man till att all data i alla containers är up to date när de lär lokaliserade på olika sidor av jordklotet?

En av de roligaste sakerna med att jobba på Sinch var alla olika tekniker som användes för att läsa olika problem.

Några av teknologierna vi använde var: C#, .NET CORE, .NET 5, AWS, SQS, S3, DynamoDB, MsSql, MySql/Aurora, Casandra, Redis, XUnit, NUnit, Jenkins, Autofac, Kibana, DataDog, TeamCity, Docker, REST-apier, Jira, async flows, thread safety och mycket mer.

Läs mer

Backend Lead Developer 2017 - 2018
Full Stack Developer 2015 - 2017

Tele2 är den näst största mobile operatören med 4 miljoner kunder i Sverige. De har även dotterbolag i flera andra europeiska länder.

Avdelningen jag jobbade på ansvarade för websidan och self service för Tele2 Residential/Business och Comviq. Vi ansvarade även för APIerna som apparna använde.

Allt vi gjorde hade en direkt påverkan på kundupplevelsen och användarvänlighet. Vårt arbete sparade även Tele2 stora summor pengar eftersom kunder inte längre behövde ringa support eller besöka en fysisk butik.

Att arbeta på Tele2 kommer med två stora utmaningar. Den fösta är, hur snabbar man upp APIer med cachning och smarta work arounds för att ge kunderna en bra upplevelse när systemen man är beroende av, är gamla, långsamma och inte byggda för att hantera hög on demand-trafik så som våra APIer behövde klara av.

Den andra utmaningen Tele2 har att erbjuda var hög produktionstakt. Telecom marknaden är i ständig förändring och Tele2 tar stolthet i att vara i framkanten av dessa förändringar. Detta betyder att nya kampanjer och erbjudande kan komma med kort varsel och APIer, websidor samt appar behöver vara uppe och redo när mångmiljons reklamkampanjen rullar ut om en månad eller två. Alternativet att missa en deadline finns helt enkelt inte.

Lyckligtvis så använde vi oss av en MicroService arkitektur vilket gjorde det lätt att byta ut eller skala upp komponenter. Det gör det också lättare att hålla en hög produktionstakt eftersom det går att ta in fler utvecklare, när det närmar sig crunch time utan att alla jobbar ovanpå varandra i samma projekt, vilket skulle skapa mardröms liknande merge problem.

Några av teknologierna vi använde var: C#, TeamCity, Octopus, Autofac, Log4Net, Azure Service Bus, Entity framwork, SQL Server och procedures, Dapper, Unit-tester, REST-apier, SOAP-apier, EPiServer i front-lagret, Jira, Micro Services, Threadings och Tasks med async flows för de allra flesta metoderna.

Läs mer

Full Stack Developer 2014 - 2015

Plejmo/Film2Home var en ledande VOD-tjänst (Video On Demand) för filmer på den nordiska marknaden. Kunderna hade möjligheten att hyra filmer utan månads avgifter och bara betala 3-49:- per film beroende på popularitet.

När jag startade på Film2Home så var vi på väg in i en expansiv fas och var mitt uppe i att utveckla vår nya plattform Plejmo. Det var en start up atmosfär med högt tempo och deployer varje tisdag för att få ut ny funktionalitet så snart som möjligt. Med konstanta förändringar av siten baserat på användartester och statistik.

För att kunna genomföra ett så frekvent releaseschema, med ett litet team och med avsaknaden av både dedikerade testare och QA, var vi tvungna att förlita oss på automatiska tester, byggda i nUnit och Specflow (för UI/Unit-tester).

Tråkigt nog kunde inte vårt lilla team på 3 utvecklare, en renodlad backend, en person enbart fokuserad på CSS, HTML och SEO samt jag, Full Stack som tog hand om all JavaScript, jobbade med backend samt en del frontend, inte konkurrera med de stora grabbarna så som Netflix. Företaget gick tyvärr i konkurs ett år efter att jag börjat jobba där.

Majoriteten av utvecklingen var gjord i .NET/C# men vi använde även EpiServer för att underlätta för content/marketing-teamen att editera websidan. Databas-mappningen skedde genom NHibernate and Dapper. På klientsidan använde vi HTML 5 och JavaScript för saker som sök, ChromeCast och så vidare. För design använde vi Less samt Bootstrap för admin-systemet.

Några av teknologierna vi använde var: .NET/C#, MsSQL, NHibernate, Dapper, Javascript, HTML 5, CSS, SQL Server, nUnit, Specflow, Bootstrap, EPiServer

Läs mer

Full Stack Developer 2010 - 2014

Chinsay är ett internetbaserat verkty för hantering och editering av befraktnings (charter party) kontrakt, för shipping industin. Den bästa beskrivningen av produkten är en kombination av Word möter Wikipedias audit trail möter internet banking.

Under min tid på Chinsay så bestod IT-avdelningen av mig, en senior utvecklare samt en CTO. Vi hanterade allt från att designa applikationen till front-end till back-end till att ta hand om servrarna, fysiskt åka ut till dem och byta hårddiskar eller annan hårdvara om så behövdes. Allt detta för en produkt som hade 170 kunder på 6 olika kontinenter med en SLA som lovar 24/7 tillgänglighet

Produkten var extremt JavaScript-tung då målet var att erbjuda en skrivbordsapplikations upplevelse i webbläsaren. Förutom att konstant utveckla huvud-applikationen så ansvarade jag även för att utveckla vårt AdminCRM-verktyg åt försäljnings- och support avdelningarna. Med detta verktyg kunde supportavdelningen hjälpa kunderna med det mesta, skapa kontrakts mallar för huvudsystemet och generera grafer eller Excel rapporter med all möjlig statistik.

Andra produkter som jag ansvarade över var vårt KPI-verktyg där ledningen för våra kunder på ett grafiskt sätt kunde se de anställdas samt motparters prestationer. Klientsidan var skriven i Flash och ActionScript, så gammal är jag.

Några av teknologierna vi använde var: .NET/C#, ASP.NET MVC, Webforms, SQL Server, Stored Procedures, JavaScript, JsLint, XML, XSLT, XSL-FO, Flash, ActionScript, CSS, XHTML

Läs mer

Linnéuniversitet

Höst: 2008 - Vår: 2010 (Examen i Datavetenskap)

Mitt egna företag

2005 - 2008 (Webbprogrammering)

Nackademin

Höst: 2004 - Vår: 2006 (Programmering)

Runö-Folkhögskola

Höst: 2002 - Vår: 2003 (Webbproduktion)

info@techco.se
079-073 1234